قالب بندی شالوده ها

شالوده ها ، اعضای سازه ای نسبتاً کم ارتفاعی هستند که تحمل بار سازه یا ماشین الات را به عهده دارند. شالوده ها به طور کلی به 4 دسته زیر تقسیم می گردند :
1 – شالوده ستون ها .
2 – شالوده دیوراها و شالوده های دیورای کوتاه .
3 – شالوده ستون های پل .
4 – شالوده ماشین آلات .

 

شالوده ها در محل های حفر شده در داخل زمین احداث می شوند . شالوده ها از طول قابل ملاحظه ای برخوردارند و در پیرامون ساختمان و نیز داخل ساختمان امتداد می یابند . قالب های شالوده به طور صحیح می بایست نصب و مهار شوند . فشار بتن بر روی بدنه های قالب شالوده از مقدار حداقل ( صفر ) در بالای قالب تا مقدار حداکثر در پایین قالب متغیر است . حداکثر فشار وارده از جانب بتن تازه ریخته شده به بدنه های قالب شالوده از حلصل ضرب وزن مخصوص بتن در ارتفاع قالب تعیین می شود .
قالب های شالوده می بایست درمقابل نیروهایی از جمله ، فشاری جانبی بتن به اضافه فشار بر کنش که ممکن است در شالوده های با دیواره شیب دار ایجاد گردد پایدار باشند . لازم به یاد آوریست که بدنه های قالب فنداسیون می بایست توسط حایل های مورب ، مهار گردند .

- قالب برای شالوده ی دیوار

شالوده ی دیوار در طول دیوار و در زیر آن اجرا می شود . به علت ارتفاع کم آن ، معمولا 60 سانتی متر تا 180 سانتی است فشار بروی قالب آن کم تر از فشار بتن روی قالب دیورا اصلی است . برای قالب بندی شالوده می توان از قالب های در جا ( آجر چینی جداره پی ) ، قالب های چوبی و هم از قالب های فلزی مدولار استفاده کرد . برای به کارگیری از قالب های مدولار فلزی لازم است عرض قالب مدولار برابر ارتفاع پی باشد و طول 1 یا 1/5 متر آن در امتداد طول فنداسیون قرار گیرد .

- نصب قالب شالوده

قالب شالوده ی بتنی شالوده ی بتنی توسط قالب مدولار مراحل زیر را شامل می شود :
1 – نصب قالب های مدولار در کنار هم ، طبق نقشه قالب بندی ارایه شده توسط سازندگان قالب .
2 – ایجاد اتصال بین قالب های مدولار توسط گوه ی نر و ماده .
3 – نصب پشت بند افقی ( لوله پشت بند قالب ) توسط گیره به پشت قالب ها .
4 – نصب نمودن فیلر ( چنانچه در نقشه قالب بندی لحاظ گردیده باشد . )
5 – نصب پشت بند قائم ( سولجر ) در پشت لوله های افقی توسط گیره ی عصایی سولجر ، در صورتی که در نقشه قالب بندی لحاظ شده باشد ( در صورت نیاز ؛ زیرا اغلب شالوده ها در ارتفاع ایده آل بوده و نیازی به پشت بند قائم ( سولجر ) در پشت قالب ها نیست . )
6 – مهار کردن حرکت جانبی قالب به سمت بیرون به وسیله جک دوبله یا چهار تراش .
7 – برای حفظ صلبیت در گوشه های قالب مطلوب آنست از لوله گونیا استفاده گردد .
8 – در شالوده ها دیوار می بایست قالب دو طرف قالب بندی پی منفرد با قالب های مدولار که بدنه های قالب می بایست مهار شوند .

- قالب شالوده های پله ای

در قالب بندی شالوده های پله ای ، قسمت تحتانی و فوقانی شالوده ، با استفاده از قالب های مدولار و اتصالات آن ها انجام می گیرد . پس از قالب بندی شالوده ، نخست قسمت تحتانی ، بتن ریزی می شود و به بتن فرصت خودگیری و سفت شدن را می دهند تا تحمل فشار بتن ریزی قسمت فوقانی را به دست آورد . سپس قالب قسمت فوقانی بتن ریزی می شود . نکته قابل توجه این که ، برای جلوگیری از ایجاد درز سرد در ناحیه اتصال قسمت فوقانی به قسمت تحتانی ( اتصال نیافتن دو قسمت فوقانی و تحتانی ) می بایست تمهیدات لازم از جمله زبر کردن سطح بتن تحتانی یا پیش بینی میلگرد های مهاری که یک سر آن بیرون قرار گیرد تا در بتن فوقانی مدفون شود و نیز سایر تمهیدات مشابه صورت گیرد .

- قالب شالوده شیب دار

در اغلب موارد صرفه جویی در بتن مد نظر است به همین دلیل از شالوده های شیب دار استفاده می شود . البته این شالوده ، قالب بندی خاصی را داراست که هزینه ای بالایی را در بر می گیرد به همین علت مقرون به صرفه بودن چشم گیری ندارد . معایب شالوده شیب دار را این گونه بر شمرده اند :

1 – هزینه ی بالای قالب بندی ( قالب بندی خاص )
2 – بالا رفتن دستمزد نصب قالب ها .
3 – مهار دقیق و ویژه قالب به کف زمین در مقابل نیروی بر کنش بتن سیال در هنگام بتن ریزی درون قالب و متراکم کردن بتن با مشکلاتی همراه است .

همان طوری که قبلا اشاره شد به دلیل شکل خاص شالودهی بتنی می بایست قالب آن به نحوه مطلوب مهار شود تا نیروی بر کنش بتن سیال باعث روپاشی قالب نگردد . مثلاً مقدار این نیرو برای یک شالوده ی شیب دار به ابعاد 8 / 1 متر با شیب دیوراه ( 1 : 1 ) در حدود 3 تن می باشد . برای مهار قالب مذکور در مقابل این نیرو تمهیدات زیر قابل تذکر است :

الف ) نصب سکو در بالای قالب شالوده و در پیرامون آن و بارگذاری سکو توسط ماسه .
ب ) اتصال قالب به شبکه آرماتور تحتانی شالوده توسط سیم یا کش های قالب ، بدین ترتیب که ابتدا مقداری بتن بر روی شبکه آرماتور ریخته و به آن اجازه گیرش داده می شود و سپس بقیه بتن ریخته می شود .
ج ) کوبیدن لوله ی فولادی در داخل زمین در خارج شالوده و مهار کردن قالب ها به آن .
د ) چنانچه از آرماتور ریشه بین کف شالوده تا زیر ستون استفاده شده ، به لایه بتن تحتانی اجازه گیرش می دهیم تا آرماتورهای ریشه تثبیت شوند و بعد از آن قالب ها را به آراماتور های ریشه مهار می کنیم .

قالب شالوده دایره ای
برای قطرهای نسبتاً کم ( کم تر از 2 متر ) ، برخی تولید کنندگان قالب ، قالب ای دایره ای شکل طراحی و تولید می نمایند . قالب های مذکور فقط برای قطرهای خاص ساخته شده و برای قطرهای دیگر قابل تغییر نمی باشد . قالب های مذکور می توانند به صورت مرحله ای بر روی هم مستقر شده و ارتفاع مورد نظر را تشکیل دهند .
توجه : باری شالوده با قطر بزرگ تر ، از قالب « قالب های کمانی » بهره می گیرند . این قالب ها ( قالب های کمانی ) مانند قالب های مدولار می باشند ، با این فرق که در امتداد عرض آن ها تسمه ی سخت کننده وجود نداشته و تمام سخت کننده ها در امتداد طول قالب قرار می گیردن ، که در این وضعیت می توانند به بدنه قالب ، در امتداد طولی انحنای لازم را اعمال نمایند . ( با به کارگیری لوله ی نورد شده با قطر معلو و نصب آن در پشت قالب کمانی ، قالب مذکور به شعاع مذکور به شعاع معلوم خم می شود .

تماس با میلینیوم

تلفن تماس 22844259 - 021 (98+)
تلفن تماس 22844259
فکس 22869149 - 021 (98+)
پست الکترونیکی info.megr@gmail.com