گروه فنی و مهندسی میلینیوم با توکل به یاری خداوند متعال و همت والای مهندسین خود ، در عرصه تولید تجهیزات قالب بندی فلزی سازه های بتنی و اتصالات ، سابقه و کارنامه ای موفق را برای خود به ارمغان آورده است ؛ دست یافتن به این مهم جز با اعتماد مشتریان گرامی امکان پذیر نبوده است. کادر مدیریتی این گروه مهندسی همواره تضمین کیفیت و منحصر بفرد بودن خدمات ارائه شده را سرلوحه کار خویش قرار داده است.

 

ادامه مطلب ...

کارشناسان مجرب گروه فنی و مهندسی میلینیوم در ساعات اداری ( ۹ صبح الی ۱۷ بعدازظهر) از طریق شماره تماس ۲۲۸۶۹۱۴۹-۰۲۱(۹۸+) و ۲۲۸۴۴۲۵۹-۰۲۱(۹۸+) آماده پاسخگویی به سوالات فنی شما کاربران گرامی در خصوص محصولات مختلف تولیدی این گروه مهندسی می باشند.

 

همچنین شما می توانید نقشه ها و فایل های مربوط به جزئیات محصولات مورد نیاز خود را جهت بررسی کارشناسی از طریق آدرس ایمیل زیر برای ما ارسال فرمایید :

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید   یا  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شما کاربر گرامی می توانید کاتالوگ الکترونیک محصولات تولیدی گروه فنی و مهندسی میلینیوم را از طریق لینک زیر دریافت نمایید :

 

دانلود کاتالوگ بصورت فایل PDF ( با حجم 2 مگابایت )

ساخت قالب های فلزی مدولار بهمراه اتصالات و تجهیزات لازم برای پروژه سد سرداب (استان اصفهان) و کارخانه فولاد زرند (استان کرمان)

 

به سفارش شرکت مهندسی آب و خاک (تهران)

مشاهده اطلاعات و جزئیات پروژه

قالب فلزی سقف های بتنی ( دال بتنی )

یک سیستم قالب بندی فلزی سقف ( مدولار ) در حالت کلی از 4 قسمت زیر تشکیل شده است :

الف ) عرضه ی قالب : سطحی است که با بتن تازه در تماس می باشد . امروزه معمولاً از ورق های پلای به عنوان ورق رویه در عرشه ی قالب سقف های بتنی استفاده می شود . به این ترتیب وزن قالب سقف کاهش یافته و نصب آن از مشکلات کمتری برخوردار است . پلای وود ها با داشتن سطحی صاف ، باعث حاصل آمدن سطحی بدون درز و صاف در قسمت زیرین دال خواهند شد .

ب ) تیرچه : تیرچه ها در زیر عرشه ی قالب قرار گرفته و به عنوان تامین کننده تکیه گاه عرضه می باشند . در سیستم قالب های مدولار فلزی ، نقش تیرچه را معمولاً لوله ی داربستی به قطر 5 سانتی متر ایفا می کند .
فاصله ی این لوله ها از هم تابع ضخامت سقف بتنی و بار های وارده از طرف بتن می باشد .

ج ) تیرها : این اعضا در زیر تیرچه ها قرار گرفته و نقش تکیه گاه را برای تیرچه ها ایفا می کنند . در قالب های مدولار فلزی معمولاً از سولجر به عنوان تیر بهره می گیرند . فاصله این اعضا ( سولجر ها ) در زیر سقف ، حدود 1 متر است .

د ) شمع ها : تیرچه ها و تیرها بر روی این عضو ( شمع ها ) تکیه می کنند و بارهای وارده را به سطح زیرین ( زمین یا کف طبقات ) منتقل می کنند در سیستم قالب فلزی سقف های بتنی از شمع های فلزی یا داربست استفاده می کنند . بهره گیری از سولجرهای قوی ( تیرهای قوی ) ، سبب کاهش استفاده از شمع ها می شود ، البته می بایست تحمل با شمع مدنظر قرار گیرد .

 

عرشه ی قالب می بایست مقاومت ، استحکام و صلبیت لازم را در برابر تنش های خمشی و غیره و نیز تغییر شکل های بین تیرچه ها ، داشته باشد . در انتخاب نوع قالب سقف می باید ، هزینه ی مصالح قالب بندی ، تهیه ابزارو تجهیزات مورد نیاز برای ساخت قالب ، نیروی انسانی مورد نیاز و نصب و برچیدن قالب را مدنظر قرار داد . در طراحی و مهاربندی قالب سقف علاوه بر لحاظ کردن نیروهای مختلف از جمله وزن بتن ، وزن مجموعه ی قالب ، وزن افراد بر روی قالب در حینکار و غیره ، می بایست نیروهای جانبی مثل باد و ضربات شدید را در نظر داشت .
مقدار حداقل این نیروهای جانبی که باید در طراحی سیستم مهاربندی قالب سقف لحاظ گردد در نشریه « قالب برای بتن » ACI شماره 4 ، آمده است .
قالب های سقف متنوع و مختلف هستند که در ادامه به معرفی سه قالب خواهیم پرداخت .

1 – قالب های میزی سقف : قالب های میزی جزء یکپارچه ترین قالب های سقف می باشند . شکل ( 2 -100 ) . این قالب ها به دلیل یکپارچه بودن ، سریع تر نصب و آماده می گردند . اجزای مختلف این قالب شامل رویه ، پشت بند ، تیرک و پایه یکپارچه می باشند و به طور یکپارچه حمل و نصب می شوند .
حمل و نقل قالب های میزی به وسیله ی جرثقیل های برجی صورت می گیرد که به این عمل در اصطلاح « پرواز قالب » گفته می شود . در شکل (a2-101) قالب میزی پس از عملیات بتن ریزی مشاهده می گردد که هدف ، بیرون کشیدن آن از زیر سقف می باشد .
در شکل (b2-101) ، چرخ متحرکی به داربست نگهدارنده سقف متصل می کنند تا قالب میزی قابل حرکت شود . در شکل (c2-101) بازوهای مکانیکی داربست نگهدارنده سقف جمع شده و در شکل (d2-101) پس از آنکه اکثریت قالب میزی بیرون آمد به وسیله جرثقیل به پرواز در آمده و در صورت نیاز به بالای طبقه حمل خواهد شد .

2 – قالب های یکپارچه ی سقف : چناچه ابعاد دال به صورت تیپو نیاز به سرعت زیاد در کار قالب بندی سقف باشد ( همچنین جرثقیل برای حمل و نقل قطعات سنگین وجود داشته باشد ) از قالب هایی که بتواند یک چشمه دال ( سقف بتن آرمه ) را به شکل یکپارچه قالب بندی کند بهره می گیرند . در شکل ( 2 – 102 ) دو نمونه از قالب ها مشاهده می گردد .

3 – قالب های پانلی : در این روش از پانل های پیش ساخته استفاده می شود . شکل ( 2 – 99 ) این قالب ها را نمایش می دهد . در واقع یک واحد پانل ، صفحه ی رویی به انضمام پشت بند های مربوط را تشکیل می دهد . این پانل ها ، همان پانل های به کار رفته در قالب دیوار می باشد . رویه قالب ها می تواند چند لایی و یا فلزی باشد همچنین کلاف و پشت بند طبق صلاحدید ناظر و تابع شرایط ( مثل بارهای وارده و دهنه ی قالب ) می تواند چوبی با فلزی باشد . اجرای این قالب بدین طریق است که ، تیرک ها مستقر می کنند و به وسیله ی بست ها و اتصالات مناسب ، مجموعه ی پانل های انداخته شده روی تیرک ها را یکپارچه می کنند به نحوی که ما بین دو پانل درزی وجود نداشته باشد و کاملاً همه ی درزهای پانل های کنار هم آبند شوند . پس از تکمیل قالب سقف ، شروع به آرماتور بندی دال بتنی می نمایند . قابل ذکر است مجموعه ی قالب می بایست قبل از آرماتوربندی دال و قبل از بتن ریزی تراز و کنترل گردد . ( قالب کف تراز شمع ها شاقولی باشد . )

4 – قالب های تونلی ( قالب دیوار و سقف توام ) : قالب دیوار و سقف در این سیستم قالب بندی یکپارچه می باشد و پس از استقرار قالب در محل مورد نظر ، آرماتور بندی دیوار ( در صورت دیوار برشی بودن ) و سقف انجام گرفته و پس از کنترل مجموعه ی قالب ، بتن ریزی دیوار و سقف به طور یکپارچه انجام می گیرد . سرعت انجام کار این قالب ها به دلیل اجرای همزمان دیوار و سقف بیشتر از قالب های میزی است . قالب های تونلی به زمان بیشتری برای قالب برداری نیاز دارند .

5 – ساخت سقف های مجوف بتنی با بهره گیری از کلاهک فولادی ( شرکت ceco ) : ساخت سقف های مذکور به روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به 2 نمونه آن اشاره می شود .
برای احداث دال مجوف دوطرفه از واحد های کلاهک فولادی بهره می گیرند . این کلاهک ها از فولاد و به شکل یکپارچه ساخته شده است و در هر چهار طرف دارای لبه است و در هر چهار طرف دارای لبه است و موقع نصب می باید لبه های کلاهک با یکدیگر مماس شده و به وسیله ی میخ در جای خود تثبیت شوند . ابعاد کلاهک های فولادی به شکل مربع های مدولار بوده ودر دو نوع 2 فوتی و 3 فوتی هستند که در اشکال ( 2 – 103 ) مشاهده می گردد .
کلاهک های فولادی به کمک وارد کردن فشار هوا در حفره ای که در هر واحد تعبیه گردیده است از بتن جدا می شوند . این سقف « وافل دو طرفه یا لانه زنبوری » نام دارند .
البته این نوع کلاهک ها به جنس فایبر گلاس ( شرکت ceco ) و در ابعاد مختلف وجود دارند .

6 – قالب های پلاستیکی ( کلاهک پلاستیکی ) ساخت MFG : این قالب ها برای اجرای سقف های بتنی با تیرچه های یک طرفه و دو طرفه استفاده می گردد . از مزایای استفاده از قالب های مذکور دچار زنگ زدگی نشدن و حاصل شدن سطحی صاف برای بتن سقف می باشد همچنین قالب های پلاستیکی ، سبک و مقاوم در مقابل ضربه می باشند . قالب های پلاستیکی معمولاً بر روی یک عرشه ی صلب نصب می گردند ؛ به طریقی که لبه ی آنها را در پایین و در کنار یک قالب دیگر قرار می دهند . برای تثبیت قالب های پلاستیکی بر روی عرشه ی قالب ، در گوشه ی محل اتصال چهار عدد قالب پلاستیکی ، یک میخ سر پهن در عرشه ی قالب کوبیده می شود . چناچه قالب ها با دقت خاص مورد استفاده قرار بگیرند 25 مرتبه یا بیشتر قابل استفاده هستند . این قالب ها مانند قالب های کلاهک فولادی ، با فشار باد ما بین قالب و بتن از سقف جدا می گردند . چنانچه سطح قالب پلاستیکی در اثر قالب برداری مخدوش شود توسط پلاستیک قابل ترمیم است .

شمع های افقی تامین کننده تکیه گاه عرشه
شمع های افقی به عنوان تامین کننده تکیه گاه عرشه یا تیرچه های قالب دال به کار می روند و طول آنها قابل تنظیم است . انتهای شمع های افقی می تواند بر روی تیرهای اصلی فلزی ، تیرهای بتنی ، تیرهای موقت ، دیوارها وجک های قائم قرار گیرد . شمع های افقی برای دهانه های با طول بیش از 5/7 متر بدون احتیاج به تکیه گاه میانی قابل استفاده می باشند . شمع افقی از دو قسمت تشکیل شده ؛ خرپای مشبک با مقطع مثلثی ، به همراه ورق متصل به خر پا که به صورت تلسکوپی در مقطع مشبک دیگر حرکت کرده و طول مورد نظر ایجاد می نماید . در انتهای شمع زبانه ی افقی وجود داشته که اتکای شمع افقی را به تکیه گاه متصل و محکم می کنند . در اجرای قالب بندی سقف ، پس از نصب تیرچه ها استقرار می یابد و پس از کنترل مجموعه قالب دال ( از نظر تراز بودن عرشه و شاقول بودن شمع های فلزی قائم ) بتن ریزی دال انجام می گیرد . پس از خودگیری بتن و به مقاومت رسیدن آن ، گوه ی شمع های افقی در تکیه گا هها برداشته شده و به این طریق شمع افقی به صورت تلسکوپی جمع گردیده و از روی تکیه گاه خارج می شود .

7 – قالب سقف های پوسته ای استوانه ای : این قالب تشکیل شده است از عرشه ی قالب به انضمام اعضایی که آن را نگه می دارد و « داربست طاق » نام دارد . عرشه ی این قالب ها میتواند از پلای وود 8/5 اینچ یا ¾ اینچ باشد که بر روی تیرچه ها قرار می گیرد . تیرچه ها نیروی واردها سوی عرشه را به پشت بندهایی که به شکل قوس در آمده اند منتقل می نمایند . پشت بندها بهتر است روی تیرهایی قرار بگیرند ( مانند سولجر های فلزی ) و شمع های قائم فلزی زیر تیرها قرار بگیرد . شمع های مذکور ممکن است از نوع جک سقفی یا داربست باشند .

بعد از این که بتن به مقاومت لازم رسید برای جدا کردن عرشه از دال بتنی ، قالب را چند سانتی متر پایین می آورند و چنانچه اعضای زیر قالب امکان تحرک داشته باشند مجموعه قالب را از موقعیت فعلی خارج نموده و به موقعیت جدید هدایت کرد . برای قالب بندی سقف ها استوانه ای معمولاً از قالب های فلزی مدولار کمانی به همراه لوله های نورد شده ( که این لوله ها با شعاع مناسب و معین انحنا داده شده اند ) استفاده می نمایند . جدای مهاربندی ناحیه ی بالای جک ها ، قسمت زیر قالب قوسی را می توان توسط اعضای خرپای تقویت نمود تا از تغییر شکل های احتمالی عرشه جلوگیری کرد . نکته آخر آن که داربست طاق زیر قالب ، می بایست دارای مهار بندی افقی و عمودی مناسب و کافی ( در هر دو امتداد طولی و عرضی ) بوده باشد و اتصال تیرها ( سولجرهای فلزی ) به شمع های قائم فلزی می باید کامل و دقیق انجام پذیرد .
جهت سهولت در قالب برداری ، رویه ی در تماس با بتن همه ی قالب ها می بایست با روغن های مناسب چرب شده باشند .

تماس با میلینیوم

تلفن تماس 22844259 - 021 (98+)
تلفن تماس 22844259
فکس 22869149 - 021 (98+)
پست الکترونیکی info.megr@gmail.com