جک های فلزی ( انواع جک سقفی )

جک سقفی : جهت شمع زنی در قالب بندی سقف های بتنی یا تیر بتنی از جک سقفی استفاده می شود .ت این جک ها مناسب ترین و اقتصادی ترین وسیله برای اجرای دال های سبک ( سقف های بتنی سبک ) و سقف های تیرچه و بلوک هستند . صفحه های بالایی و پایینی جک سقفی به صورت افقی و ثابت می باشد . جک های سقفی در ارتفاع های 2/3 ، 6/3 ، 4 ، 2 /4 و 5 / 4 متر موجود بوده و معمولاً از لوله های با قطر 5 و 6 سانتی متر ساخته می شوند و همان طوری که قبلاً ذکر گردید دارای سوراخهایی جهت تنظیم ارتفاع می باشد و برای تنظیم دقیق ارتفاع نیز از پیچ و مهره تعبیه شده بر روی جک بهره می گیرند . استفاده از جک ها در ارتفاع های 3 الی 5/4 متر توصیه شده و پیشنهاد می شود در ارتفاع ها بیشتر از داربست فلزی پیش ساخته استفاده گردد . همچنین جک های فلزی پیش ساخته استفاده گردد . همچنین جک های سقفی با توجه به نیاز اجرایی ، می توانند به صورت T شکل ساخته شوند .

 مهار بندی جک های سقفی :
جک های سقفی عضوهای قائمی هستند که بصورت منفرد نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرند . جهت افزایش ظرفیت باربری و مهار جانبی جک ها ، می توان آنها را توسط قطعات افقی و یا مهار بندها در فواصلی به یکدیگر متصل نموده و مهار کرد . در صورتی که جک ها ، مقاومت کافی در برابر بارهای وارده داشته باشند می بایست حداقل در دو نقطه درمقابل حرکت جانبی مهار گردند . همچنین جک ها را می بایست در دو انتها در مقابل جا به جایی مهار کرد . جک های با ارتفاع زیاد را می بایست در دو جهت به صورت افقی و قطری مهاربندی و کنترل کرد . باید توجه نمود که حتماً انتهای تحتانی جک کاملاً ثابت شود به این دلیل که ، در بتن ریزی ها به خاطر فشار بتن سیال تازه ریخته شده و تمرکز فشار بتن در ناحیه محدودی از قالب ، نواحی خالی اطراف بتن ریزی کمی به سمت بالا حرکت کرده که این برخاستن قالب به شل شدن جک های متصل به زمین یا کف طبقه و بعد از آن سقوط شمع ها یا جک ها و در نهایت فروپاشی سیستم قالب بندی منجر می شود . پس باید جک ها را پس از استقرار در جای مورد نظر مهار بندی و تثبیت نمود .

2 – جک فلزی مهاری : این جک مانند جک سقفی است با این تفاوت که صفحات بالایی و پایینی جک مهاری قابلیت چرخش روی محور افقی را دارد . این جک به صورت مورب برای مهار نمودن قالب سطوح قائم به کار می رود .

3 – جک مهاری دوبله : این جک ها که از دو بازوی کوچک و بزرگ تشکیل می شوند پشت قالب های دیوار تعبیه گردیده و وظیفه شاقول کردن قالب ها را به عهده خواهند داشت . جک های مهاری دوبله به عنوان سازه باربر عمل کرده و در قالب بندهای یک طرفه باری تحمل فشار جانبی بتن به کار می رود . جک کوتا « جک مهاری دوبله » به قسمت پایین قالب قائم دیوار یا ستون و جک بلند آن به صورت مورب به قسمت بالای قالب می چسبد و پس از تنظیم ، بدنه قالب را در وضعیت شاقولی نگه می دارد . مکانیزم به کاگیری این جک ها بدین صورت است که در ابتدا و انتها توسط کفشک به ترتیب به سولجر و زمین متصل می شوند . جک های مذکور به صورت دو پیچ بوده که در قسمت میانی از لوله و در دو انتها از میلگرد رزوه شده تشکیل شده اند که امکان تنظیم طول دو پیچ و شاقول کردن سیستم را به طور دقیق میسر می سازند .

4 – جک T شکل : جک های T شکل معمولاً در دو نوع ساخته می شوند در نوع اول ناحیه T شکل به انتهای لوله ی فوقانی جوش می شوند . در نوع دوم ، ناحیه T شکل به طور مجزا در انتهای فوقانی جک معمولی نصب می شود و جک معمولی را به جک T شکل تبدیل می کند . مزیت جک T مزیت جک T شکل نوع دوم آن است که در هر جا نیاز به جک T شکل باشد سر جک مجزای T شکل را به جک معمولی وصل نموده و در جایی که نیاز به این جک ( جک T شکل ) نیست از جک معمولی ( بدون سر جک T شکل ) استفاده می کنیم . جک T شکل در قالب تیرهای بتنی و در اجرای سقف های تیرچه بلوک بیشترین کاربرد را دارند.

 

ارتفاع جک های فلزی
 ارتفاع جک های فلزی ، متفاوت است و اغلب جک ها دارای قسمت فوقانی بوده ، و درون قسمت تحتانی جای می گیرند و این باعث افزایش یا کاهش ، بر اساس ارتفاع مورد نیاز خواهد شد .
 طول لوله ی فوقانی معمولاً 5/1 الی 2 متر می باشد و طول لوله تحتانی بر اساس حداکثر ارتفاع مورد نیاز برای جک ها ، متفاوت می باشد . در شکل ( 9 – 3 ) ، گروهی از جک ها را که ساخت گروه صنعتی بوذر جمهر می باشد مشاهده می کنید .
 
 نکته مهم در مورد بر پایی و نصب جک ها ، آماده کردن سطح زیرین انتهای جک ها یا همان سطح اتکای تحتانی می باشد که معمولاً دو حالت پیش می آید . حالت اول زمانی است که در طبقات بالاتر اقدام به برپایی جک می نماییم که در این حالت سطح اتکای زیرین جک ، بر روی سقف طبقه زیرین جک ، بر روی سقف طبقه زیرین می باشد . در این نوع مواقع ، بتن طبقه زیرین می باید مقاومت کافی را کسب نموده باشد تا بتواند بارهای وارده از سوی جک ها را بدون تغییر شکل و خزش تحمل کند . حالت دوم زمانیست که جک ها باید بر روی زمین مورد نظر می بایست مقاومت کافی در برابر بارهای وارده از سوی جک ها داشته باشد . در صورت ارضا نبودن مورد فوق ،نشست و جابه جایی در قسمت های اطراف و زیر جک ها رخ داده که این باعث ناتراز شدن سطح فوقانی جک ( سطح فوقانی جک ، متکی به قالب های بالاست ) ، و امکان فروپاشی قالب های متصل به جک خواهد شد . در زمین های سست می بایست از روش خاکریزی و تراکم استفاده نمود و این خاکریزی و تراکم باید توسط مهندس ناظر کنترل شود تا ایمنی حاصل گردد . همچنین برای توزیع بار سمع در خاک بستر ، در مواردی از بلوک های بتنی و شفته ریزی بهره می گیرند .
 
 مورد مهم دیگر شمع زنی زیر قالب تحمل می شود و شمع ها ( فلزی یا چوبی ) بار خود را به طبقه زیرین خود را به طبقه زیرین خود منتقل می نمایند . اما در برخی از مواقع ، سقف طبقه تحتانی ، توانایی تحمل وزن خود و سربار ناشی از شمع ها را ندارد که باید تمهیدات ویژه در این مورد اندیشیده شده تا طبقه تحتانی و قالب ها از خطرات احتمالی ، حفاظت گردد . حال اگر از شمع یا قاب لفزی ( داربست فلزی ) برای تحمل بار سیستم قالب بندی دال یا تیره بهره جوییم که این دو مورد ( شمع یا قاب فلزی ) می بایست بر روی سقف تحتانی قرار گیرند ، باید توسط شمع هایی ، زیر طبقه تحتانی تقویت شود تا از بروز تغییر شکل در سقف زیرین جلوگیری به عمل آید . ( شمع زنی مجدد ) . و دقت گردد که شمع های چند طبقه می بایست در یک راستا ( در راستای شمع های طبقه بالا ) باشند تا انتقال بار به طور صحیح انجام پذیرد ؛ و در هر طبقه شمع ها باید به طور مطلوب و درست در جای خود تثبیت شوند . زمان و نحوه ی بر چیدن شمع های مجدد می بایست با تایید مهندس ناظر انجام گیرد و در پروژه های مختلف ، متفاوت است . در صورت زود بر چیدن شمع های مجدد یا اصلی ، امکان فروپاشی قالب و به خطر افتادن ایمنی پرسنل قالب بند و غیره وجود دارد .

 

تماس با میلینیوم

تلفن تماس 22844259 - 021 (98+)
تلفن تماس 22844259
فکس 22869149 - 021 (98+)
پست الکترونیکی info.megr@gmail.com